25 Februari 2009

borak-borak: bahas dgn Syi'ah

lebih kurang sebulan lepas seorang sahabat yang tengah buat phd kat UIA telefon.
dia cakap malam ni ada kawan dia nak bawa jumpa dengan bapa saudaranya yang dah jadi syi'ah. lalu mintalah dia beberapa point. saya bagi beberapa point:

mula2 tanya ttg sahabat..sebut beberapa nama seperti abu hurairah, umar dan beberapa lagi r.a.
kalau dia nak bertaqiyyah dengan kata 'syi'ah pun terima sahabat' tidak mengkafirkan sahabat tanya pula berkenaan imam 12.
tentu sekali syi'ah akan jawab 'ini imam2 kita yang wajib dipatuhi'dan beberapa ciri yang pasti tak akan disembunyikannya.
kalu dia jawab gitu tanya pula slps nabi s.a.w. wafat siapa yg wajib dipatuhi, diangkat sebagai pemimpin dan sebagainya,
pasti dia akan jwb imam.
kalu dia jawab gitu tanya bagaimana pula sahabat2 yg memerintah slps nabi s.a.w. wafat..
insyaallah dia akan serba tak kena lepas itu..
lps tu pandai2 lah nak tanya apa lagi..

kalau tanya ttg sahabat dia terus lompat dan dengan jelas menolak sahabat2 r.a. tanya dan terus tanya sampai dia letakkan sahabat sebagai sejahat2 manusia..
lepas tu terus tanya ttg al-Quran yang dipelihara dan dijaga oleh sahabat2 r.a. ini..

dan beberapa point lagi..

malam besoknya.......

sahabat saya telefon..
dia kata tak sempat pergi jauh..sebut saja nama abu hurairah r.a.
terus melompat..mana boleh tahan dgr nama tu
lebih baik dan lebih manis dengar nama george bush ke, ehud olmert ke, benjamin netanyahu ke, dan yg seangkatan dengannya
terus keluar abu hurairah YAHUDI..
terus serang sahabat2 yg lain..
bila dah sampai peringkat tak terkawal lagi (mana boleh kawal emosi dgr nama sahabat)
dia terus tanya bagaimana nak percaya al-Quran yang ada ni..

kawan saya tu kata dia jawab dengan cukup mongoh (loghat kelate)penuh emosional..
cakap tengking2 langsung tak bercakap dgn ilmiah..

cuma satu perkara kawan cakap dia byk menggunakan fakta2 sejarah..
kerana itu kita mesti lebih serius di dalam usaha memurniakan segala fakta2 sejarah yang sampai kepada kita.

1 ulasan:

ikhwan85 berkata...

salam uataz, ana pernah sertai seminar ustaz di masjd al-ghufran TTDI. mcm mana nak berhujah dengan golongan syiah yg byk guna sumber sunni. harap ustaz dapat bantu.