28 Mac 2011

Mengikut Mazhab Menyusahkan?

Ramai dari kalangan kita yang mendakwa mengikut mazhab imam tertentu. kadang2 sampai menyusahkan diri pun masih berdegil juga untuk tetap menyusahkan diri atas alasan berpegang teguh kepada ajaran mazhab. contohnya masalah waswas dlm wudhu' dan niat sembahyang dalam takbir. kalu tak boleh buat pun sampai terketar2 waswas, tapi bila tanya tok guru, jwpnnya mesti cuba juga walau tak boleh.. betulkan itu ajaran imam mazhab atau mana2 ulama dalam mazhab tu?

cuba dengar;
http://www.mediafire.com/?l318yz68a6jxjaf
atau
http://www.mediafire.com/file/l318yz68a6jxjaf/4-hadis1%28kuliah3%29.MP3
dan
http://www.mediafire.com/?ny2kyr78z5m3sdl#1

teks2 yg disebutkan dlm kuliah di atas:

فصل
الوسوسة في الوضوء

ومن ذلك الوسوسة في الوضوء، والغسل، وتنظيف الثياب، ونحو ذلك بالزيادة والإسراف وصب الماء على المشروع، والتنطع في ذلك، والتعمق والتشديد، وقد قال النبي) : " هلك المتنطعون " قالها ثلاثاً، والمتنطعون المتعمقون المتشددون في غير موضع التشديد المبالغون في الأمور. وقد توضأ النبي ( ثلاثاً، وقال: " هكذا الوضوء، فمن زاد على هذا فقد أساء وتعدى وظلم " وقال: " إن للوضوء شيطاناً يقال له الولهان، فاتقوا وسواس الماء " فمن أسرف في صب الماء والزيادة على الثلاث فهو مبتدع.

فصل
الوسوسة في نية الصلاة

ومن البدع أيضاً الوسوسة في نية الصلاة، ولم يكن ذلك من فعل النبي ( ولا أصحابه، كانوا لا ينطقون بشيء من نية الصلاة سوى التكبير. وقد قال الله تعالى: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة).
وقال الشافعي رحمه الله: الوسوسة في نية الصلاة والطهارة من جهل بالشرع أو خبل في العقل
  

 ..

al-amr bil ittiba' (imam as-suyuthi) 1/31
ومنهم من لبس عليه في وضوئه في النية فتراه يقول نويت رفع الحدث ثم يعيد ذلك مرات كثيرة
وسبب هذا إما الجهل بالشرع أو خبل في العقل لأن النية في القلب لا باللفظ فتكلف اللفظ أمر لا يحتاج إليه
ومنهم من لبس عليه بكثرة استعمال الماء في وضوئه وذلك يجمع مكروهات أربعا الإسراف في الماء إذا كان مملوكا أو مباحا أما إذا كان مسبلا للوضوء فهو حرام
وتضييع العمر الذي لا قيمة له فيما ليس بواجب ولا مستحب


di antara mereka orang yang bercelaru dalam niat wudhu'nya lalu engkau melihat ia berkata: sahaja aku mengangkat hadas lalu mengulanginya banyak kali.
sebab berlaku sedemikian sama ada kerana jahil tentang syari'at atau cacat pada akal kerana niat itu pada hati bukan pada lafaz. kerana itu melafazkan itu suatu perkara yang tidak diperlukan.

i'anah at-tholibin 1/51

perbincangan istihdar 'urfi dan istihdhar hakiki terdapat jg dalam kitab sama 1/131
واختار النووي في شرحي المهذب والوسيط تبعا للامام والغزالي الاكتفاء بالمقارنة العرفية عند العوام بحيث يعد مستحضرا للصلاة اقتداء بالاولين في تسامحهم بذلك، وقال ابن الرفعة: إنه الحق وصوبه السبكي، ولي بهما أسوة، والوسوسة عند تكبيرة الاحرام من تلاعب الشيطان، وهي تدل على خبل في العقل أو جهل في الدين،

imam nawawi dalam dua syarah muhazzab dan al-wasith mengikut imam al-ghazali memadai dengan muqaranah 'urfiyyah (dgr audio di atas).......
ibnu rif'ah berkata: itulah yang betul dan subki juga menganggapnya tepat.waswas pada ketika takbiratul ihram adalah permainan syaitan dan ia menunjukkan kepada kecacatan pada akal atau kejahilan pada agama.

al-iqna' 1/121

dan byk lagi dlm kitab2 fiqh syafi'e...

oleh itu..jgn tunggu lagi..banyakkan belajar dan jgn hanya mengikut membuta tuli shj apa yang dicanangkan sebagai satu2nya amalan mazhab..
ini tidak dibincangkan lagi perbahasan dari sudut hadith..

wallahu a'lam..

3 ulasan:

Muhammad Najib al-Segambuti berkata...

sat lagi tup tap tup tap orang trus cop wahabi,hehe..

abunaaielah berkata...

wahabi?..bw kitab fekah syafie pun wahabi jg ke?
antara perkara ajaib dlm dunia

Muhammad Najib al-Segambuti berkata...

nk wat cne ustz, taksub melampau.