13 Julai 2012

Mukaddimah Misykat al-Masaabih

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الحمدلله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا, من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادى له. واشهد ان لااله الا الله شهاة تكون للنجاة وسيلة ولرفع الدرجات كفيلة, واشهد ان محمدا عبده ورسوله الذى بعثه وطرق الايمان قد عفت آثارها, وخبت انوارها, ووهنت اركانها, وجهل مكانها. فشيد صلوات الله عليه وسلامه من معالمها ما عفا, وشفى من العليل فى تأييد كلمة التوحيد من كان على شفا, واوضح سبيل الهدايه لمن اراد ان يسلكها, واظهر كنوز السعادة لمن اراد ان يملكها.
اما بعد: فان التمسك بهديه لا يستتب الا بالاقتفاء لما صدر من مشكوته, والاعتصام بحبل الله لا يتم الا ببيان كشفه.
وكان كتاب المصابيح الذى صنفه الامام محيى السنة قامع البدعة ابو محمد الحسين بن مسعود الفراء البغوى رفع الله درجته  اجمع كتاب صنف فى بابه, واضبط لشوارد الحديث واوابدها. ولماسلك رضى الله عنه طريق الاختصار وحذف الأسانيد تكلم فيه بعض النقاد وان كان نقله – وانه من الثقات – كالاسناد, لكن ليس ما فيه اعلام كالأغفال, فاستخرت الله واستوفقت منه, فاعلمت ما اغفله فاودعت كل حديث منه فى مقره كما رواه الأئمة المتقنون والثقات الراسخون مثل ابى عبد الله محمد بن اسماعيل البخارى وابى الحسين مسلم بن الحجاج القشيرى, وابى عبد الله مالك بن انس الأصبحى, وابى عبد الله محمد بن ادريس الشافعى, و ابى عبد الله احمد بن محمد بن حنبل الشيبانى, وابى عيسى محمد بن عيسى الترمذى, وابى داود سليمان بن الأشعث السجستانى, وابى عبد الرحمن احمد بن شعيب النسائى, وابى عبد الله  محمد بن يزيد ابن ماجه القزوينى    وابى محمد عبد الله بن عبد الرحمن الدارمى وابى الحسن على بن عمر الدارقطنى وابى بكر احمد بن الحسين البيهقى وابى الحسن رزين ين معاوية العبدرى وغيرهم وقليل ما هو. وانى اذا نسبت الحديث اليهم كأنى اسندت الى النبى صلى الله عليه وسلم لأنهم قد فرغة منه واغنونا عنه. وسردت الكتب والأبواب كما سردها واقتفيت اثره فيها وقسمت كل باب غالبا على فصول ثلاثة. اولها ما اخرجها الشيخان او احدهما واكتفيت بهما وان اشترك فيه الغير لعلو درجتهما فى الرواية. وثانيها ما اورده غيرهما من الأئمة المذكورين. وثالثها ما اشتمل على معنى الباب من ملحقات مناسبة مع محافظة على الشريطة وان كان مأثورا عن السلف والخلف. ثم انك ان فقدت حديثا فى باب فذلك عن تكرر اسقطه وان وجدت آخر بعضه متروكا على اختصاره او مضموما اليه تمامه فعن داعى اهتمام اتركه والحقه وان عثرت على اختلاف فى الفصلين من ذكر غير الشيخين فى الأول وذكرهما فى الثانى, فاعلم انى بعد تتبعى كتابى الجمع بين الصحيحين للحميدى, وجامع الأصول اعتمدت على صحيحى الشيخين ومتنيهما. وان رايت اختلافا فى نفس الحديث فذلك من تشبع طرق الأحاديث ولعلى ما اطلعت على تلك الرواية التى سلكها الشيخ رضى الله عنه وقليلا ما تجد اقول "ما وجدت هذه الرواية فى كتب الأصول" و "وجدت خلافها فيها" فاذا وقفت عليه فانسب القصور الى لقلة الدراية لا الى جانب الشيخ رفع الله قدره فى الدارين, حاشا لله من ذلك. رحم الله من اذا وقف على ذلك نبهنا عليه وارشدنا طريق الصواب. ولم آل جهدا فى التنقير والتفتيش بقدر الوسع والطاقة, ونقلت ذلك الاختلاف كما وجدت. وما اشار اليه رضى الله عنه من غريب او ضعيف او غيرهما بينت وجهه غالبا وما لم يشر اليه مما فى الأصول فقد قفيت فى تركه الا فى مواضع لغرض وربما تجد مواضع مهملة وذكل حيث لم اطلع على راويه فتركت البياض فان عثرت عليه فالحقه به – احسن الله جزاءك – مسيت الكتاب بمشكوة المصابيح. واسأل الله التوفيق والاعانة والهداية والصيانة وتيسير ما اقصده وان ينفعنى فى الحياة وبعد الممات وجميع المسلمين والمسلمات حسبى الله ونعم الولكيل ولا حول ولا قوة الا بالله العزيز الحكيم.
Segala puji bagi Allah, kami memuji, memohon pertolongan dengannya serta memohon ampunan daripadanya dan kami berlindung dengan Allah daripada keburukan diri-diri kami dan kejahatan-kejahatan amalan kami. Sesiapa yang diberikan petunjuk oleh Allah maka tiada yang dapat menyesatkannya dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah maka tiada siapapun yang dapat memberikan petunjuk kepadanya.  Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dengan kesaksian yang akan menjadi perantaraan kepada keselamatan (daripada azab) dan sebagai penjamin untuk meninggikan kedudukan (di dalam syurga). Dan aku bersaksi bahawa Muhammad s.a.w. adalah hambanya dan Rasul-Nya yang diutuskan oleh-Nya ketikamana jalan-jalan keimanan telahpun hilang, cahayanya telahpun terpadam, tiang-tiangnya telahpun lemah, dan tempatnya tidak lagi diketahui.  Lalu Nabi s.a.w. menzahirkan serta menguatkan tanda-tandanya yang telah hilang, mengubati penyakit (kejahilan) di dalam menguatkan kalimah tauhid orang yang hampir terjerumus (ke dalam lembah neraka), menjelaskan jalan-jalan petunjuk kepada orang yang mahu merentasinya dan menzohirkan gedung-gedung kebahagian bagi orang yang bermaksud untuk memilikinya.
Adapun selepas itu, sesungguhnya berpegang dengan petunjuknya (Nabi s.a.w.) tidak akan sempurna kecuali dengan mengikut apa yang terbit daripada cahayanya (cahaya kenabian) dan berpegang dengan tali Allah yang tidak akan sempurna kecuali dengan menyingkapkan keterangannya (sunnah Nabi s.a.w.).
Kitab al-Masabiih yang dikarang oleh al-Imam penghidup sunnah penghapus bid’ah Abu Muhammad Husain bin Mas’ud al-Farraa al-Baghawi –semoga Allah mengangkat kedudukannya- adalah merupakan kitab yang paling lengkap dikarang di dalam babnya (hadith), paling memelihara hadith-hadith yang rumit dan ganjil. Bilamana beliau memulakan cara meringkaskan dan membuang sanad-sanad maka sebahagian pengkritik mengkritik walaupun nukilannya dengan tidak bersanad itu (dan sesungguhnya ianya adalah dari orang-orang yang thiqah) adalah seperti bersanad juga, tetapi tiada sebarang alamat padanya menjadikan ia seperti suatu yang tidak bertanda. Maka saya beristikhorah kepada Allah dan memohon petunjuk daripadanya, lalu saya mengemukakan apa yang ditinggalkannya serta saya meletakkan setiap hadith daripadanya (kitab tersebut) di tempatnya sebagaimana yang diriwayatkan oleh imam-imam yang mantap (ilmunya) lagi dipercayai seperti Abu Abdillah Muhammad bin Ismail al-Bukhari, Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi, Abu Abdullah Malik bin Anas al-Asbahi, Abu Abdillah Muhammad bin Idris al-Syafie, Abu Abdillah Ahmad bin Muhammad bin Hanbal as-Syaibani, Abu ‘Isa Muhammad bin ‘Isa at-Termizi, Abu Daud Sulaiman bin Asy’as as-Sijistani, Abu Abdirrahman Ahmad bin Syu’aib an-Nasaie, Abu Abdillah Muhammad bin Yazid Ibnu Majah al-Qazwini, Abu Muhammad Abdullah bin Abdul Rahman ad-Darimi, Abu al-Hasan Ali bin Umar ad-Daraquthni, Abu Bakar Ahmad bin Husain al-Baihaqi, Abu Hasan Razin bin Mu’awiyah al-‘Abdari dan selain mereka adalah sedikit sahaja.
Bilamana saya menghubungkan sesuatu hadith kepada mereka (imam-imam hadith) seolah-olah saya menyandarkannya kepada Nabi s.a.w. kerana mereka telah menyelesaikannya (menghubungkan hadith tersebut dengan sanad yang sempurna kepada Nabi s.a.w.) dan saya tidak perlu untuk melakukannya. Saya juga mengemukakan kitab-kitab dan bab-bab sebagaimana yang beliau (Imam Baghawi) melakukannya dan saya mengikuti caranya di dalamnya (pembahagian kitab-kitab dan bab-bab). Kemudian saya bahagikan setiap bab biasanya kepada tiga fasal, yang pertama apa yang dikeluarkan oleh Imam Bukhari dan Muslim atau salah satu daripadanya serta saya berpada dengan keduanya walaupun ianya diriwayatkan juga oleh imam yang lain kerana tinggi kedudukan keduanya dalam meriwayatkan hadith. Fasal yang kedua adalah apa yang dikeluarkan oleh selain keduanya dari kalangan imam-imam hadith sebagaimana yang telah disebutkan. Fasal ketiga memuatkan tambahan-tambahan yang bersesuaian dengan apa yang terkandung di dalam bab tersebut di samping menjaga syarat-syaratnya walaupun ianya dinukilkan daripada salaf dan khalaf.
Seterusnya andaikata engkau tidak mendapati satu hadith di dalam suatu bab (yang terdapat dalam kitab asalnya iaitu al-Masabih) maka ianya adalah disebabkan oleh pengulangan yang saya gugurkannya, jikalau engkau dapati satu hadith yang lain ditinggalkan untuk meringkaskannya atau satu hadith yang lain disempurnakan (asalnya tidak disebutkan dengan sempurna oleh Imam al-Baghawi) maka ianya adalah disebabkan dorongan beberapa perkara penting lalu saya tinggalkan (suatu hadith) dan saya hubungkan (untuk menyempurnakan suatu hadith yang lain).
Jikalau engkau melihat perbezaan (antara saya dengan Imam al-Baghawi) di dalam dua fasal (pertama dan kedua) dengan menyebutkan riwayat selain Bukhari dan Muslim di dalam fasal pertama dan menyebutkan keduanya di dalam fasal kedua, maka ketahuilah bahawasanya setelah saya meneliti kitab al-Jam’u bain as-Sahiihain karangan al-Humaidi dan Jami’ al-Usul (lalu saya tidak temui di dalamnya) maka saya bergantung kepada sahih Bukhari dan Muslim serta matan keduanya[1].
Jikalau engkau dapati berlaku perbezaan pada lafaz hadith itu sendiri (berbeza dengan apa yang dikemukakan oleh Imam Baghawi dalam al-Masaabih) maka ianya kerana kepelbagaian jalan-jalan hadith tersebut (berbeza sanad dan matannya) dan boleh jadi saya tidak mengetahui riwayat tersebut yang dikemukakan oleh Syeikh (Imam al-Baghawi).
Jarang sekali engkau dapati saya berkata, “Saya tidak dapati riwayat ini dalam kitab-kitab asal” atau “Saya dapati riwayat ini berlainan dengan apa yang terdapat di dalam kitab-kitab asal (kitab asal karangan imam-imam hadith)”. Andaikata engkau mendapatinya (setelah saya mengatakan tidak menemuinya) maka hubungkan kekurangan tersebut kepadaku kerana kurangnya pengetahuan bukan kepada tuan Syeikh (Imam Baghawi) “semoga Allah mengangkat kedudukannya di dunia dan akhirat”.
Semoga Allah memberi rahmat kepada orang yang mengetahui perkara tersebut lalu ia mengingatkan kami dan menunjukkan kepada kami jalan yang betul. Saya telah berusaha bersungguh-sungguh di dalam meneliti dan mengkaji sekadar kemampuan yang ada dan saya menukilkan perbezaan tersebut (perbezaan antara hadith-hadith yang terdapat di dalam kitab al-Masaabih dengan kitab asal) sebagaimana yang saya dapati.
Mana-mana hadith yang ghorib atau dhoif dan sebagainya yang diisyaratkan oleh pengarang al-Masaabih biasanya saya terangkan sebabnya. Sebaliknya mana-mana hadith yang tidak diisyaratkan oleh beliau maka saya berpada dengan meninggalkannya kecuali beberapa tempat kerana sesuatu maksud. Sedikit sekali engkau dapati tempat-tempat yang ditinggalkan kosong dan ianya berlaku kerana saya tidak temui perawinya lalu saya tinggalkan kosong sahaja. Jikalau engaku temuinya maka letakkanlah (di tempatnya) –semoga Allah memberikan balasan yang baik kepadamu- dan saya namakan kitab ini dengan nama “Mishkaatul Masaabih”. Saya memohon kepada Allah taufik, pertolongan, petunjuk dan supaya Ia memudahkan segala yang saya maksudkan dan supaya Ia memberikan manfaat kepadaku serta semua muslimin muslimat di dalam kehidupan ini dan juga selepas mati. Cukuplah Allah kepadaku dan tidak daya serta kekuatan kecuali dengan pertolongan dari Allah yang maha Mulia lagi maha bijaksana.



[1] Maksudnya ialah pengarang kitab Mishkat al-Masabih (Imam at-Tibrizi) mengatakan bahawa Imam Baghawi (pengarang Masaabih as-Sunnah) meletakkan hadith-hadith daripada Bukhari dan Muslim atau salah satu dari keduanya di dalam fasal pertama dan hadith-hadith daripada imam-imam selain keduanya di dalam fasal kedua. Akan tetapi kadang-kadang Imam Baghawi meletakkan satu hadith di dalam fasal yang pertama dan saya menisbahkan kepada selain Bukhari dan Muslim dan ianya terdapat di beberapa tempat sebagaimana di dalam fasal pertama daripada bab sunan al-Wudhu’, bab fadhaail al-Quran, bab salam dan beberapa tempat lagi. Ada juga di beberapa tempat saya nisbahkan beberapa hadith di dalam fasal kedua kepada Bukhari dan Muslim sebagaimana yang terdapat dalam fasal kedua daripada bab apa yang dibaca selepas takbir, bab mauqif dan sebagainya. Ianya adalah kerana setelah saya meneliti dua kitab yang menghimpunkan hadith-hadith Bukhari Muslim iaitu kitab al-Jam’u bain as-Sahihain karangan Humaidi dan Jami’ al-Usul karangan Ibnul Athir al-Jazaari dan saya tidak berpada dalam meneliti hadith-hadith Bukhari dan Muslim dengan meneliti kedua kitab tersebut, bahkan saya turut sama meneliti kitab asal iaitu sahih Bukhari dan Muslim lalu saya tidak dapati hadith tersebut di dalam kedua kitab yang menghimpunkan hadith Bukhari Muslim serta kedua kitab asal iaitu sahih keduanya.

baca seterusnya "Mukaddimah Misykat al-Masaabih"