20 Januari 2010

Sunnah Siapakah Ini?

Sunnah Siapakah Ini?

Menjelang 10 Muharram di mana sahaja terdapat ramai penganut Syi’ah pasti akan terdapat sambutan ratapan ke atas Husain r.a.
Pasti kita akan tertanya-tanya, apakah amalan-amalan yang dilakukan mereka itu merupakan amalan yang diwarisi dari imam-imam yang mereka dakwa sebagai imam atau sebaliknya.
Lihat apa yang dilakukan di Negara jiran kita Thailand..

Relakah kita untuk membiarkan amalan yang tak ubah seperti Hindu ini merebak ke Negara kita yang tercinta ini..

Di manakah pemimpin-pemimpin agama negara kita yang begitu lambat bertindak untuk menghapuskan penyebaran ajaran kufur ini..






Mereka semua merupakan golongan yang dilaknat bukan sahaja oleh Nabi Muhammad s.a.w. bahkan oleh anak cucu baginda yang didakwa mereka sebagai imam-imam mereka.

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ ضَرَبَ الْخُدُودَ وَشَقَّ الْجُيُوبَ وَدَعَا بِدَعْوَى الْجَاهِلِيَّةِ


Daripada Ibnu Mas'ud r.a. bahawa Nabi s.a.w. telah bersabda, "Bukan dari kalangan kami orang yang memukul-mukul pipi, mengoyak-ngoyak kolar baju dan menyeru dengan seruan jahiliyyah". (Sahih al-Bukhari Kitab al-Janaaiz dan Muslim Kitab al-Iman)

عَنْ أَبِي مَالِكٍ الْأَشْعَرِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ النِّيَاحَةُ مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ وَإِنَّ النَّائِحَةَ إِذَا مَاتَتْ وَلَمْ تَتُبْ قَطَعَ اللَّهُ لَهَا ثِيَابًا مِنْ قَطِرَانٍ وَدِرْعًا مِنْ لَهَبِ النَّارِ


Daripada Abu Malik Al-Asy'ari katanya, Rasulullah s.a.w. telah bersabda." Meratap adalah termasuk dari amalan jahiliyyah, orang yang meratap bilamana dia meninggal dunia dalam keadaan tidak sempat bertaubat, Allah akan memakaikan kepadanya pakaian dari minyak tar (yang panas) dan baju dari nyalaan api neraka".( Sunan Ibnu Majah Bab Larangan Dari Meratap)

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ :قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اثْنَتَانِ فِي النَّاسِ هُمَا بِهِمْ كُفْرٌ الطَّعْنُ فِي النَّسَبِ وَالنِّيَاحَةُ عَلَى الْمَيِّتِ

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Dua perkara yang didapati ada pada manusia akan membawa kepada kekufuran iaitu mencaci keturunan dan meratapi orang mati.”(Sahih Muslim Bab Kekufuran Dikatakan Kepada Orang Yang Mencaci Keturunan Dan Meratap)

Riwayat-riwayat dari kitab-kitab Syi’ah sendiri:

Mungkin juga imam-imam Ahlul Bait tergolong dari kalangan keras hati seperti syaitan ini:

Imam Ali berkata: "Sesiapa yang memukul tangannya ke atas pahanya ketika ditimpa musibah maka binasalah amalannya". (Nahj al-Balaghah juz 4 hal. 34)

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) ضَرْبُ الْمُسْلِمِ يَدَهُ عَلَى فَخِذِهِ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ إِحْبَاطٌ لِأَجْرِهِ .

Daripada Abi Abdillah a.s. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Pukulan seseorang muslim dengan tangannya ke atas pahanya ketika ditimpa musibah akan membinasakan pahala amalannya”. (Al-Kafi jil. 3 hal 225)

Sayyidina Ali r.a. juga menghubungkan amalan tersebut dengan amalan jahiliyyah sebagaimana yang dinukilkan oleh Mulla Baqir Al-Majlisi dengan katanya: "Tiga perkara termasuk dari amalan jahiliyyah di mana manusia melakukannya secara berterusan, memohon hujan dengan bintang, mencela keturunan orang lain dan meratapi kematian seseorang”. (Bihar al-Anwar jil. 82 hal 101)

ومن ألفاظ رسول الله صلى الله عليه وآله الموجزة: (النياحة من عمل الجاهلية)

Di antara kata-kata Rasulullah s.a.w. yang ringkas ialah: "Meratap termasuk dari amalan Jahiliyyah". (Ibnu Babuwaih Al-Qummi, Man Laa Yahdhuru al-Faqih jil. 4 hal 271)

Golongan Syi’ah memakai pakaian hitam ketika bergabung terutamanya mengingati Husain r.a.

وقال أمير المؤمنين عليه السلام فيما علم أصحابه: " لا تلبسوا السواد فإنه لباس فرعون ".

Amir al-Mukminin (Ali) a.s. berkata mengikut apa yang diketahui oleh sahabat-sahabatnya: "Jangan memakai pakaian hitam kerana ia adalah pakaian Fir'aun". (Ibnu Babuwaih Al-Qummi, Man Laa Yahdhuru al-Faqih jil. 1 hal 251)

Kerana itu tidak terdapat satupun bukti dan riwayat sama ada dari kitab Ahlus Sunnah ataupun Syi’ah yang menyebutkan bahawa imam-imam dari kalangan anak cucu Nabi s.a.w. yang melakukan amalan sebegini.

apakah kita akan membiarkan amalan yang akan membawa kutukan dan laknat dari Allah ta'ala ini berlaku di dalam masyarakat kita?
dan seterusnya menjauhkan kita semua daripada rahmat-Nya

semoga Allah menjauhkan kita semua daripada tergolong dari kalangan orang yang melakukan amalan yang membawa kutukan Allah ini

Kalau begitu sunnah siapakah ini:

Jawapannya: sunnah daripada ajaran selain Islam iaitu sunnah Hindu.



Sekali tengok macam Budha dua kali tengok macam Hindu

Kita dengar apa kata ulama Syi’ah sendiri tentang amalan tersebut






Ramai anak-anak gadis mungkin umpan mut’ah malam sebelumnya.

0 ulasan: