25 Februari 2009

pengalaman ustaz sunni.....

pengalaman ustaz sunni yang pernah ditaqiyyahkan oleh syi'ah dan alhamdulillah terselamat dari jerat tersebut..

insyaallah akan menyusul.
baca seterusnya "pengalaman ustaz sunni....."

borak-borak: bahas dgn Syi'ah

lebih kurang sebulan lepas seorang sahabat yang tengah buat phd kat UIA telefon.
dia cakap malam ni ada kawan dia nak bawa jumpa dengan bapa saudaranya yang dah jadi syi'ah. lalu mintalah dia beberapa point. saya bagi beberapa point:

mula2 tanya ttg sahabat..sebut beberapa nama seperti abu hurairah, umar dan beberapa lagi r.a.
kalau dia nak bertaqiyyah dengan kata 'syi'ah pun terima sahabat' tidak mengkafirkan sahabat tanya pula berkenaan imam 12.
tentu sekali syi'ah akan jawab 'ini imam2 kita yang wajib dipatuhi'dan beberapa ciri yang pasti tak akan disembunyikannya.
kalu dia jawab gitu tanya pula slps nabi s.a.w. wafat siapa yg wajib dipatuhi, diangkat sebagai pemimpin dan sebagainya,
pasti dia akan jwb imam.
kalu dia jawab gitu tanya bagaimana pula sahabat2 yg memerintah slps nabi s.a.w. wafat..
insyaallah dia akan serba tak kena lepas itu..
lps tu pandai2 lah nak tanya apa lagi..

kalau tanya ttg sahabat dia terus lompat dan dengan jelas menolak sahabat2 r.a. tanya dan terus tanya sampai dia letakkan sahabat sebagai sejahat2 manusia..
lepas tu terus tanya ttg al-Quran yang dipelihara dan dijaga oleh sahabat2 r.a. ini..

dan beberapa point lagi..

malam besoknya.......

sahabat saya telefon..
dia kata tak sempat pergi jauh..sebut saja nama abu hurairah r.a.
terus melompat..mana boleh tahan dgr nama tu
lebih baik dan lebih manis dengar nama george bush ke, ehud olmert ke, benjamin netanyahu ke, dan yg seangkatan dengannya
terus keluar abu hurairah YAHUDI..
terus serang sahabat2 yg lain..
bila dah sampai peringkat tak terkawal lagi (mana boleh kawal emosi dgr nama sahabat)
dia terus tanya bagaimana nak percaya al-Quran yang ada ni..

kawan saya tu kata dia jawab dengan cukup mongoh (loghat kelate)penuh emosional..
cakap tengking2 langsung tak bercakap dgn ilmiah..

cuma satu perkara kawan cakap dia byk menggunakan fakta2 sejarah..
kerana itu kita mesti lebih serius di dalam usaha memurniakan segala fakta2 sejarah yang sampai kepada kita.
baca seterusnya "borak-borak: bahas dgn Syi'ah"

Tahrif Al-Quran: Tuduhan Terhadap ASWJ (1)

Tahrif Al-Quran: Tuduhan Terhadap Ahlus Sunnah Wal Jamaah
(Siri 1)


Setelah golongan Syiah diserang dari pelbagai sudut dengan serangan yang membuktikan bahawa mereka percaya bahawa al-Quran yang terdapat di tangan umat Islam kini telahpun ditahrifkan berdasarkan kepada riwayat-riwayat daripada imam-imam maksum di dalam kitab-kitab utama mereka yang melebihi dua ribu riwayat maka mereka cuba berdalih dengan mengatakan kononnya riwayat-riwayat tersebut adalah tidak sahih. Contohnya mereka mengatakan bahawa tidak semua hadith yang terdapat di dalam al-Kafi yang merupakan kitab paling sahih di sisi mereka adalah sahih lantas mereka membahagikan kitab al-Kafi kepada lima bahagian iaitu:

1) Sahih, mengandung 5,072 hadith.
2) Hasan, 144 hadith.
3) Al-Muwaththaq, 1128 hadith (yaitu hadith-hadith yang diriwayatkan oleh orang yang bukan Syi'ah tetapi mereka dipercayai oleh Syi'ah).
4) Al-Qawiyy, 302 hadith.
5) Dhaif, 9,480 hadith.(Lihat Sayyid Ali al-Milani, “al-Riwayat Li Ahadith al-Tahrif ‘di dalam Turuthuna, Bil. 2, Ramadhan 1407 Hijrah, hlm. 257).
(Di petik daripada www.fatimah.org)


Kalau dilihat kepada pembahagian yang dibuat di atas maka terdapat begitu banyak sekali riwayat-riwayat yang dho’if di dalam kitab yang paling sahih di sisi mereka. Persoalannya mereka tidak pula menyatakan sudut kedho’ifan riwayat-riwayat tersebut dan bagaimana kitab yang paling banyak hadithnya adalah dho’if disenaraikan sebagai sihah arba’ah (empat kitab sahih). Kalau begitulah keadaannya bagaimana pula dengan kitab-kitab hadith yang lain di sisi mereka bahkan tidak salah kalau dikatakan kitab-kitab mereka itu patut dilupuskan sahaja daripada terus mengisi rak-rak perpustakaan. Di samping itu bagaimana pula dengan riwayat-riwayat yang terdapat di dalam al-Kafi berkenaan imamah, mut’ah, raj’ah dan sebagainya. Kalaulah riwayat-riwayat berkenaan tahrif yang terdapat di dalam al-Kafi adalah dho’if tanpa sebarang alasan maka tidak salah kalau dikatakan riwayat-riwayat berkenaan akidah-akidah Syi’ah yang lain juga adalah dho’if maka natijahnya akan runtuhlah ajaran Syi’ah. Di samping itu tiada satupun riwayat dari imam-imam maksum di sisi mereka yang menyebutkan bahawa tidak berlaku tahrif di dalam al-Quran berbeza dengan riwayat tahrif.

Alasan Syi’ah seterusnya untuk menutup pekung mereka yang semakin terserlah adalah dengan menuduh kononnya Ahlus Sunnahlah yang sebenarnya melakukan penyelewengan terhadap al-Quran. Mereka mengemukakan beberapa riwayat yang terdapat di dalam kitab-kitab Ahlus Sunnah yang menunjukkan berlakunya tahrif. Sebahagian riwayat tersebut akan dikemukakan di bawah bersama dengan jawapannya.

Pertama:

حَدَّثَنَا عَبْد اللَّهِ حَدَّثَنِي وَهْبُ بْنُ بَقِيَّةَ أَخْبَرَنَا خَالِدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الطَّحَّانُ عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ عَنْ زِرِّ بْنِ حُبَيْشٍ عَنْ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ قَالَ
كَمْ تَقْرَءُونَ سُورَةَ الْأَحْزَابِ قَالَ بِضْعًا وَسَبْعِينَ آيَةً قَالَ لَقَدْ قَرَأْتُهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِثْلَ الْبَقَرَةِ أَوْ أَكْثَرَ مِنْهَا وَإِنَّ فِيهَا آيَةَ الرَّجْمِ
تعليق شعيب الأرنؤوط : إسناده ضعيف ,لضعف يزيد بن أبي زياد

Daripada Zirr bin Hubaisy daripada Ubay bin Ka’ab katanya:”Berapakah (ayat) surah al-Ahzab yang kamu baca? Perawi (Zirr bin Hubaisy) menjawab, “Tujuh puluh lebih”. Ubay berkata, “Sesungguhnya kami membacanya bersama Rasulullah s.a.w. seperti surah al-Baqarah atau lebih lagi daripadanya dan sesungguhnya di dalamnya terdapat ayat rejam”.( Musnad Ahmad Hadis Zirr Bin Hubaisy Daripada Ubay Bin Ka’ab, Kanz Al-Ummal Bab Ayat-Ayat Yang Dimansukhkan Daripada Al-Quran Dan Fasal Berkenaan Jenis-Jenis Hukum Hudud.)

Dan:

حَدَّثَنَا عَبْد اللَّهِ حَدَّثَنَا خَلَفُ بْنُ هِشَامٍ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ بَهْدَلَةَ عَنْ زِرٍّ قَالَ قَالَ لِي أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ كَأَيِّنْ تَقْرَأُ سُورَةَ الْأَحْزَابِ أَوْ كَأَيِّنْ تَعُدُّهَا قَالَ قُلْتُ لَهُ ثَلَاثًا وَسَبْعِينَ آيَةً فَقَالَ قَطُّ لَقَدْ رَأَيْتُهَا وَإِنَّهَا لَتُعَادِلُ سُورَةَ الْبَقَرَةِ وَلَقَدْ قَرَأْنَا فِيهَا الشَّيْخُ وَالشَّيْخَةُ إِذَا زَنَيَا فَارْجُمُوهُمَا الْبَتَّةَ نَكَالًا مِنْ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ


Daripada Zirr bin Hubaisy katanya Ubay bin Ka’ab bertanya kepadaku: “Berapa banyakkah (ayat) yang kamu baca Surah al-Ahzab atau berapa banyakkah kamu mengira ia (Surah al-Ahzab)? Dia (Zirr) berkata, aku berkata, “Tujuh puluh tiga ayat”. Lalu Ubay menjawab, “Itu sahaja, sesungguhnya aku melihatnya (surah al-Ahzab) menyamai surah al-Baqarah. Sesungguhnya kami membaca padanya terdapat “ الشَّيْخُ وَالشَّيْخَةُ إِذَا زَنَيَا فَارْجُمُوهُمَا الْبَتَّةَ نَكَالًا مِنْ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ”.(Musnad Ahmad Hadis Zirr Bin Hubaisy Daripada Ubay Bin Ka’ab, Kanz Al-Ummal Bab Ayat-Ayat Yang Dimansukhkan Daripada Al-Quran Dan Fasal Berkenaan Jenis-Jenis Hukum Hudud)

Jawapan kepada riwayat pertama:

Atsar ini berstatus dho’if. Syeikh Syu’aib al-Arnauth di dalam ta’liqnya kepada hadith ini berkata dho’ifnya terletak pada perawi yang bernama Yazid bin Abi Ziyad.( Musnad Ahmad dengan ta’liq Syu’aib al-Arnaouth)

Kata-kata ulama rijal terhadap beliau:
Yazid bin Abi Ziyad al-Hasyimi al-Kufi, seorang yang dho’if dan merupakan seorang Syiah.(Lihat Taqrib at-Tahzib jil. 2 hal. 324)

Imam Ahmad berkata: Ingatannya tidak kuat. Yahya berkata, “Hadithnya tidak boleh dijadikan hujah”.(Lihat Thabaqaat al-Huffaz jil. 1 hal. 10, Mizan Al-I’tidal jil. 4 hal. 405 dan kitab-kitab rijal yang lain)

Jawapan kepada riwayat kedua:

Atsar ini adalah dho’if. Dho’if kerana terdapat perawi yang bernama ‘Aasim bin Bahdalah. Kedudukan beliau di dalam kitab-kitab rijal:

‘Aashim bin Abi an-Najud. Salah seorang dari tujuh qari dan dia adalah ‘Aashim bin Bahdalah al-Kufi maula Bani Asad. Mantap di dalam qiraat tetapi di dalam hadis tidak mantap dan banyak kekeliruan.

Yahya al-Qatthan berkata: “Aku tidak mendapat seorang yang bernama ‘Aashim kecuali aku dapatinya seorang yang buruk ingatannya”.

Nasaie’ berkata: ”Tidak hafidz”.

Daraquthni berkata: “‘Aashim mempunyai sedikit masalah pada ingatannya”.(Lihat Mizan al-I’tidal jil. 2 hal. 357, Tahzib al-Kamal jil. 13 hal. 473, Tahzib at-Tahzib jil. 5 hal. 575 dan lain-lain)

Di antara ulama kemudian yang mengatakan hadith ini adalah dho’if ialah Syeikh Syu’aib al-Arnauth di dalam ta’liqnya kepada Musnad Ahmad.

Jawapan kedua bagi kedua-dua atsar:

Imam Suyuthi memasukkan kedua-dua riwayat di atas di bawah jenis yang ke empat puluh tujuh iaitu berkenaan ayat-ayat al-Quran yang memansukhkan dan dimansukhkan dan seterusnya beliau meletakkannya pula di bawah bab yang ketiga pada membicarakan ayat yang mansukh tilawah bukan dari segi hukum. Dan di antara atsar yang diletakkan di bawah bab yang sama ialah yang diriwayatkan oleh ‘Aaisyah r.a. iaitu:

قال حدثنا ابن أبي مريم عن ابن لهيعة عن أبي الأسود عن عروة بن الزبير عن عائشة قالت كانت سورة الأحزاب تقرأ في زمن النبي مائتي آية فلما كتب عثمان المصاحف لم يقدر منها إلا على ما هو الآن

Daripada ‘Aaisyah r.a. katanya: “Surah al-Ahzab dibaca pada zaman Nabi s.a.w. sebanyak dua ratus ayat. Bilamana Uthman r.a. menulis mashaf dia tidak memasukkannya kecuali apa yang ada sekarang”.(Al-Itqan Fi Ulum Al-Quran jil. 2 hal. 70)

Di dalam atsar ini juga terdapat masalah dari segi sanadnya kerana di dalamnya terdapat perawi dho’if iaitu ‘Abdullah Ibnu Lahi’ah. Daripada apa yang dibincangkan di atas menunjukkan bahawa riwayat-riwayat tersebut adalah dho’if. Kalaupun ia adalah riwayat yang sahih maka ulama-ulama Ahlus Sunnah meletakkannya di dalam bab ayat-ayat yang telah dimansukhkan bacaannya dan tidak sekali-kali mereka mengatakannya sebagai telah diselewengkan.

Ulama-ulama Syi’ah juga tidak terkecuali di dalam memasukkan ayat di atas sebagai ayat yang telah dimansukhkan bacaannya. Antaranya Syeikh Abu ‘Ali at-Thabarsi telah membincangkan berkenaan naasikh dan mansukh lalu membahagikannya kepada beberapa jenis dan meletakkan ayat di atas di bawah jenis yang ketiga iaitu ayat yang telah dimansukhkan bacaannya tidak hukum.( Lihat Majma’ al-Bayan jil. 1 hal. 349 tafsir ayat 106 Surah al-Baqarah)


Atsar ketiga yang dijadikan dalil oleh Syi’ah bahawa Ahlus Sunnah mentahrif al-Quran ialah:

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى قَالَ قَرَأْتُ عَلَى مَالِكٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ عَنْ عَمْرَةَ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا قَالَتْ كَانَ فِيمَا أُنْزِلَ مِنْ الْقُرْآنِ عَشْرُ رَضَعَاتٍ مَعْلُومَاتٍ يُحَرِّمْنَ ثُمَّ نُسِخْنَ بِخَمْسٍ مَعْلُومَاتٍ فَتُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُنَّ فِيمَا يُقْرَأُ مِنْ الْقُرْآنِ


Daripada ‘Amrah daripada ‘Aaisyah r.a. bahawa ia berkata: “Di antara ayat al-Quran yang diturunkan adalah ayat berkenaan sepuluh kali menyusu yang maklum mengharamkan kemudian dimansukhkan dengan lima kali yang maklum. Kemudian Rasulullah s.a.w. wafat dan ayat-ayat tersebut adalah termasuk yang masih dibaca sebagai al-Quran”.( Sahih Muslim Bab Haram Dengan Lima Kali Penyusuan)

Jawapan:

Pertama: Imam Suyuthi mengatakan bahawa ayat ini telah dimansukhkan hukum dan bacaannya. Beliau membincangkannya di dalam bab ke empat puluh tujuh iaitu berkenaan ayat-ayat al-Quran yang memansukhkan dan dimansukhkan dan di bawah bahagian ayat yang dimansukhkan hukum dan bacaan.( Al-Itqan Fi Ulum Al-Quran jil. 2 hal. 58)

Abu Ja’far at-Thusi dari kalangan Syi’ah yang digelarkan dengan Syeikh at-Thoifah juga mengatakan bahawa ayat ini telah dimansukhkan bacaan dan hukumnya.( Lihat Tafsir At-Tibyan Mukaddimah jil. 1 hal. 13)

Kedua: Imam Nawawi berkata: “Makna kata-kata perawi di dalam atsar ini ialah terlalu lewat pembatalan (sepuluh kali menyusu) dengan penyusuan sebanyak lima kali sehingga Nabi s.a.w. wafat dalam keadaan sebahagian sahabat masih membaca “خمس رضعات” dan mereka menjadikannya sebagai al-Quran yang dibaca kerana tidak sampai kepadanya hukum pemansukhan tersebut disebabkan oleh hampirnya dengan kewafatan Baginda s.a.w. Bila sampai kepada mereka bahawa ayat tersebut telah dimansukhkan maka mereka sepakat bahawa ianya sudah dimansukhkan dan tidak dibaca lagi.(Syarh Muslim Imam Nawawi jil. 10 hal. 59)

Ketiga: Tambahan di akhir atsar ‘Aaisyah r.a. ini adalah waham (kekeliruan) perawi yang bernama Abdullah bin Abi Bakr yang meriwayatkan daripada ‘Amrah. Tambahan tersebut ialah (فَتُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُنَّ فِيمَا يُقْرَأُ مِنْ الْقُرْآنِ bermaksud ‘Kemudian Rasulullah s.a.w. wafat dan ayat-ayat tersebut adalah termasuk yang masih dibaca sebagai al-Quran). Riwayat dengan tambahan ini juga dikemukakan oleh Imam Baihaqi di dalam sunannya, Imam Daraquthni, Imam Thahawi di dalam Syarah Ma’ani al-Atsar. Kalau diteliti riwayat melalui perawi selain Abdullah bin Abi Bakr iaitu Qasim bin Muhammad dan Yahya bin Sa’id ternyata tiada tambahan tersebut.

Riwayat tersebut ialah:

أخبرنا أبو عبد الله الحافظ أخبرني أبو الوليد نا إبراهيم بن أبي طالب نا محمد بن المثنى نا عبد الوهاب قال سمعت يحيى بن سعيد عن عمرة عن عائشة رضي الله عنها قالت : أنزل في القرآن عشر رضعات معلومات ثم تركن بعد بخمس أو بخمس معلومات
(Sunan Kubra Imam Baihaqi Bab Orang Yang Berpendapat Haram Kerana Lima Penyusuan)

Di dalam riwayat ini perawi yang meriwayatkan daripada ‘Amrah ialah Yahya bin Sa’id dan tiada tambahan tersebut di dalamnya.

Begitu juga dengan riwayat yang terdapat di dalam Sunan Daraquthni melalui riwayat Yahya bin Sa’id tanpa tambahan:

نا الحسين بن إسماعيل نا محمد بن عبد الملك بن زنجويه نا يزيد بن هارون نا يحيى بن سعيد عن عمرة أنها سمعت عائشة تقول : نزل في القرآن عشر رضعات معلومات وهي تريد ما يحرم من الرضاع ثم نزل بعد أو خمس معلومات
(Sunan Daraquthni Kitab Penyusuan)

Imam Thahawi mengemukakan beberapa riwayat yang juga tidak mengandungi tambahan tersebut. Riwayat pertama melalui jalan Qasim bin Muhammad daripada ‘Amrah daripada ‘Aaisyah:

حدثنا محمد بن خُزَيْمَةَ قال ثنا حَجَّاجُ بن مِنْهَالٍ قال ثنا حَمَّادُ بن سَلَمَةَ عن عبد الرحمن بن الْقَاسِمِ عن الْقَاسِمِ بن مُحَمَّدٍ عن عَمْرَةَ عن عَائِشَةَ رضي الله عنها قالت كان مِمَّا نَزَلَ من الْقُرْآنِ ثُمَّ سَقَطَ أَنْ لاَ يُحَرِّمَ من الرَّضَاعِ إِلاَّ عَشْرُ رَضَعَاتٍ ثُمَّ نَزَلَ بَعْدُ أو خَمْسُ رَضَعَاتٍ

Riwayat kedua melalui Yahya bin Sa’id daripada ‘Amrah daripada ‘Aaisyah r.a.:

حدثنا محمد بن خزيمة قال حدثنا حجاج بن منهال قال حدثنا حماد بن سلمة عن يحيى بن سعيد عن عمرة عن عائشة قالت نزل من القرآن لا يحرم إلا عشر رضعات ثم نزل بعد ذلك أو خمس رضعات


Riwayat ketiga melalui jalan periwayatan yang lain juga daripada Yahya bin Sa’id daripada ‘Amrah daripada ‘Aaisyah r.a.:

وحدثنا روح بن الفرج قال حدثنا يحيى بن عبد الله بن بكير قال حدثني الليث عن يحيى بن سعيد عن عمرة عن عائشة أنها قالت أنزل في القرآن عشر رضعات معلومات ثم أنزل خمس معلومات
(Syarh Musykil Al-Atsar Bab Menerangkan Kemusykilan Riwayat ‘Aaisyah r.a. Bahawa Telah Turun Ayat Di Dalam Al-Quran Berkenaan Sepuluh Kali Susuan Mengharamkan Lalu Dimansukhkan Dengan Lima Susuan Dan Rasulullah S.A.W. Wafat Dalam Keadaan Ayat-Ayat Tersebut Termasuk Yang Masih Dibaca Daripada Al-Quran)


Di dalam Sahih Muslim juga terdapat riwayat melalui Yahya bin Sa’id tanpa tambahan yang terdapat di dalam riwayat Abdullah bin Abi Bakr iaitu:

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ الْقَعْنَبِيُّ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ بِلَالٍ عَنْ يَحْيَى وَهُوَ ابْنُ سَعِيدٍ عَنْ عَمْرَةَ أَنَّهَا سَمِعَتْ عَائِشَةَ تَقُولُ وَهِيَ تَذْكُرُ الَّذِي يُحَرِّمُ مِنْ الرَّضَاعَةِ قَالَتْ عَمْرَةُ فَقَالَتْ عَائِشَةُ نَزَلَ فِي الْقُرْآنِ عَشْرُ رَضَعَاتٍ مَعْلُومَاتٍ ثُمَّ نَزَلَ أَيْضًا خَمْسٌ مَعْلُومَاتٌ
(Sahih Muslim Bab Haram Dengan Lima Kali Penyusuan)


Dari sini jelas Abdullah bin Abi Bakr berseorangan di dalam meriwayatkan tambahan tersebut. Dari segi kemantapan perawi sama ada dari sudut ilmu atau kekuatan ingatan pula Qasim yang merupakan salah seorang daripada tujuh orang faqih di Madinah adalah lebih kuat daripada Abdullah bin Abi Bakr.( Syarh Musykil Al-Atsar Bab Menerangkan Kemusykilan Riwayat ‘Aaisyah r.a. Bahawa Telah Turun Ayat Di Dalam Al-Quran Berkenaan Sepuluh Kali Susuan Mengharamkan Lalu Dimansukhkan Dengan Lima Susuan Dan Rasulullah S.A.W. Wafat Dalam Keadaan Ayat-Ayat Tersebut Termasuk Yang Masih Dibaca Daripada Al-Quran)

Kesimpulannya hujah Syi’ah untuk mengatakan bahawa Ahlus Sunnah melakukan tahrif terhadap al-Quran dengan menggunakan hadith ‘Aaisyah r.a. ini adalah tertolak dengan tiga alasan tadi dan alasan ketiga iaitu tambahan yang menjadi hujah kepada Syi’ah adalah datangnya dari kekeliruan perawi yang bernama Abdullah bin Abi Bakr.
baca seterusnya "Tahrif Al-Quran: Tuduhan Terhadap ASWJ (1)"

Al-Quran: Antara Ahlus Sunnah Wal Jamaah Dan Syi’ah

Al-Quran: Antara Ahlus Sunnah Wal Jamaah Dan Syi’ah

Perbezaan pegangan antara Ahlus Sunnah dan Syi’ah adalah begitu jauh sekali bagaikan langit dan bumi bahkan lebih lagi itu. Di antara pegangan yang sangat jauh perbezaan antara kedua firqah ini ialah kepercayaan terhadap al-Quran yang diturunkan oleh Allah taala kepada Nabi s.a.w. dan diimani oleh umat Islam sejak sekian lama.
Untuk membuktikan perbezaan tersebut maka perlulah diteliti dan dikaji riwayat-riwayat dan pendapat-pendapat pendokong kedua-dua golongan ini di dalam kitab-kitab sandaran utama masing-masing.


Pandangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah terhadap al-Quran.


Ahlus Sunnah beri’tiqad bahawa al-Quran yang diturunkan kepada Nabi s.a.w. dan terdapat di tangan umat Islam dari dahulu hingga sekarang terpelihara daripada sebarang penyelewengan, tambahan, pengurangan dan sebagainya. Kepercayaan sedemikian menjadi satu pegangan yang begitu masyhur dan mutawatir serta dapat diketahui dengan mudah oleh semua kalangan umat Islam sehingga tidak perlu dikemukakan sebarang dalil untuk menguatkan pegangan ini. Al-Quran terpelihara daripada semua bentuk penyelewengan tersebut dengan pemeliharaan daripada Allah taala sendiri sebagaimana janjinya di dalam al-Quran yang berbunyi:


إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

Bermaksud: Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran dan sesungguhnya Kamilah yang memeliharanya.(Al-Quran Surah al-Hijr ayat 9)

Kerana itu tidak terdapat di dalam mana-mana kitab yang menjadi sandaran Ahlus Sunnah walaupun satu riwayat sahih yang menyalahi pegangan tersebut bahkan ulama-ulama besar Ahlus Sunnah dengan jelas mengatakan sesiapa yang mengatakan bahawa terdapat sebarang penyelewengan atau tokok tambah di dalam al-Quran maka ia terkeluar dari Islam.

Di antara ulama Ahlus Sunnah yang jelas mengatakan demikian adalah:

Qadhi ‘Iyadh:

وقد أجمع المسلمون أن القرآن المتلو في جميع أقطار الأرض المكتوب في المصحف بأيدى المسلمين مما جمعه الدفتان من أول (الحمد لله رب العالمين - إلى آخر - قل أعوذ برب الناس) أنه كلام الله ووحيه المنزل على نبيه محمد صلى الله عليه وسلم وأن جميع ما فيه حق وأن من نقص منه حرفا قاصدا لذلك أو بدله بحرف آخر مكانه أو زاد فيه حرفا مما لم يشتمل عليه المصحف الذى وقع الإجماع عليه وأجمع على أنه ليس من القرآن عامدا لكل هذا أنه كافر ولهذا رأى مالك قتل من سب عائشة رضى الله عنها بالفرية لأنه خالف القرآن ومن خالف القرآن قتل أي لأنه كذب بما فيه، وقال ابن القاسم من قال إن الله تعالى لم يكلم موسى تكليما يقتل


Orang-orang Islam sepakat bahawa al-Quran yang dibaca di seluruh pelusuk bumi, ditulis di dalam mushaf yang berada di tangan umat Islam yang dihimpunkan oleh dua helaian bermula daripada الحمد لله رب العالمين sehingga قل أعوذ برب الناس adalah kalam Allah dan wahyunya yang diturunkan kepada nabinya Muhammad s.a.w. dan segala yang terkandung di dalamnya adalah benar. Sesiapa yang mengurangkan daripadanya walaupun satu huruf atau menukarkan satu huruf dengan menggantikan satu huruf yang lain ditempatnya atau menambahkan satu huruf yang tidak terdapat di dalam mushaf yang telah disepakati bahawa ia bukan daripada al-Quran dan ia melakukan perkara-perkara tersebut dengan sengaja maka ia dihukumkan sebagai seorang yang kafir. Kerana itulah Imam Malik berpendapat bahawa orang yang mencaci ‘Aaisyah r.a. melakukan kecurangan hendaklah dibunuh kerana ia telah menyalahi al-Quran dan sesiapa yang menyalahi al-Quran bermakna ia telah mendustakan apa yang terkandung di dalamnya. Ibnu al-Qasim berkata: “Sesiapa yang mengatakan Allah taala tidak bercakap dengan Nabi Musa(Allah taala telah menjelaskan di dalam surah an-Nisa’ ayat 164 bahawa Dia benar-benar bercakap dengan Nabi Musa a.s.) hendaklah dibunuh”.( Asy-Syifa Bi Ta’rifi Huquq Al-Mustafa jil. 2 hal. 304.)

Ibnu Qudamah al-Maqdisi:

ولا خلاف بين المسلمين في أن من جحد من القرآن سورة أو آية أو كلمة أو حرفا متفقا عليه أنه كافر

Tiada khilaf di kalangan orang-orang Islam pendapat tentang kufurnya orang yang mengingkari al-Quran sama ada satu surah atau satu ayat atau satu kalimah yang disepakati bahawa ia adalah al-Quran.(Lam’ah al-I’tiqad Bab Al-Quran Adalah Kalam Allah jil. 1 hal. 1)

Ibnu Hazam:

القول بأن بين اللوحين تبديلا كفر صحيح وتكذيب لرسول الله صلى الله عليه و سلم

Pendapat yang mengatakan berlaku perubahan di antara dua kulit (di dalam al-Quran) adalah kekufuran yang nyata dan pendustaan terhadap Rasulullah s.a.w.( Al-Fasl Fi Al-Milal Wa An-Nihal jil. 4 hal. 139.)

Qadhi Abu Ya’la:

والقرآن ما غير ولا بدل ولا نقص منه ولا زيد فيه خلافاً للرافضة القائلين أن القرآن قد غير وبدل وخولف بين نظمه وترتيبه. إن القرآن جمع بمحضر من الصحابة رضي الله عنهم وأجمعوا عليه ولم ينكر منكر ولا رد أحد من الصحابة ذلك ولا طعن فيه ولو كان مغيراً مبدلاً لوجب أن ينقل عن أحد من الصحابة أنه طعن فيه ، لأن مثل هذا لايجوز أن ينكتم في مستقر العادة . ولانه لو كان مغيراً ومبدلاً لوجب على علي رضي الله عنه أن يبينه ويصلحه ويبين للناس بياناً عاماً أنه أصلح ما كان مغيراً فلما لم يفعل ذلك بل كان يقرأه ويستعمله دل على أنه غير مبدل ولا مغير

Al-Quran tidak diubah, tidak ditukar ganti, tidak berlaku pengurangan daripadanya dan tidak berlaku penambahan di dalamnya berlainan dengan golongan Rafidhah (Syi’ah) yang mengatakan bahawa al-Quran telah diubah, ditukar ganti dan disusun berlainan dengan susunan dan tertibnya yang asal. Sesungguhnya al-Quran telah dihimpunkan di hadapan sahabat-sahabat r.a. dan mereka sepakat di atas pengumpulan tersebut serta tiada seorangpun dari kalangan sahabat yang mengingkari dan menolak persepakatan tersebut. Kalaulah berlaku sebarang pengubahan dan tokok tambah (di dalam pengumpulan al-Quran) pasti akan terdapat nukilan daripada mana-mana sahabat bahawa ia menolak pengumpulan tersebut kerana perbuatan sedemikian tidak harus didiamkan. Dan berlaku sebarang pengubahan dan tokok tambah maka wajiblah ke atas Ali r.a. untuk menjelaskan dan memperbaikinya serta menerangkan secara umum kepada orang ramai bahawa ia telah memperbaiki mana-mana yang telah diubah. Bilamana dia tidak melakukan demikian bahkan ia membaca serta mengamalkannya maka ia menunjukkan bahawa tiada sebarang pengubahan dan tokok tambah (pada al-Quran).( Al-Mu’tamad Fi Usul Ad-Din hal. 258)

Empat contoh yang dikemukakan ini sudahpun memadai untuk dijadikan bukti pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Jika dikemukakan kesemuanya nescaya tulisan ini tidak lagi menjadi satu artikel yang ringkas. Namun begitu untuk meneliti pandangan-pandangan yang sama daripada ulama-ulama Ahlus Sunnah bolehlah menambah pengetahuan dengan membaca kitab-kitab seperti al-Farq Baina al-Firaq, al-Mu’tamad fi Usul ad-Din, as-Saarim al-Maslul, Maqalaat al-Islamiyyin dan kitab-kitab lain sama ada kitab tafsir, usuluddin, ‘ulum al-Quran, syarah–syarah hadith dan kitab-kitab usul yang lain.


Pandangan Syi’ah Imamiyyah Ithna ‘Asyaa’irah terhadap al-Quran.

Golongan Syi’ah terutamanya ulama-ulama yang menjadi paksi kepada agama mereka beri’tiqad bahawa al-Quran yang dihimpunkan oleh sahabat-sahabat r.a. dan berada di tangan umat Islam sekarang telah berlaku penyelewengan dan tokok tambah padanya. Di bawah ini akan dikemukakan sebahagian daripada mereka.

Ali bin Ibrahim al-Qummi pengarang kitab tafsir tertua di sisi Syi'ah menyebutkan di dalam mukaddimahnya:

فالقرآن منه ناسخ، ومنه منسوخ، ومنه محكم، ومنه متشابه، ومنه عام، ومنه خاص، ومنه تقديم، ومنه تأخير، ومنه منقطع، ومنه معطوف، ومنه حرف مكان حرف، ومنه على خلاف ما انزل الله

Bermaksud: Al-Quran di antara ayatnya ada yang memansukhkan, ada yang dimansukhkan, ada yang muhkam dan ada yang mutasyabih, ada yang umum dan ada yang khusus, ada yang terdahulu dan ada yang terkemudian, ada yang terputus dan ada yang bersambung, ada yang diletakkan satu huruf di tempat satu huruf yang lain dan di antaranya ada yang berlainan dari apa yang diturunkan oleh Allah Taala.(Tafsir Al-Qummi, Mukaddimah juz 1 hal. 6)

Pentahqiq kepada kitab tafsir tersebut menjelaskan maksud kata-kata beliau "Ada yang berlainan dari apa yang diturunkan oleh Allah Taala" dengan katanya:

مراده رحمه الله منه الآيات التي حذفت منها الفاظ على الظاهر كالآيات التي نزلت في امير المؤمنين عليه السلام مثل قوله تعالى ياايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك (في علي عليه السلام)

Maksud Imam al-Qummi adalah antaranya ayat-ayat yang dibuang daripadanya lafaz-lafaz secara zahir (penyelewengan pada lafaz al-Quran itu sendiri bukan maknanya) seperti ayat-ayat yang turun berkenaan Amirul Mukminin Ali a.s. seperti firman Allah Taala " ياايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك (في علي عليه السلام)".

‘Allamah Husain bin Muhammad Taqiy an-Nuuri at-Thabarsi menukilkan kata-kata Sayyid Ni'matullah al-Jazaairi di dalam kitabnya Al-Anwar An-Nu'maniyyah yang berbunyi:

أن الأصحاب قد أطبقوا على صحة الأخبار المستفيضة بل المتواترة الدالة بصريحها على وقوع التحريف في القرآن

Bermaksud: "Sesungguhnya tokoh-tokoh Syi’ah telah sepakat tentang sahihnya hadits-hadits yang sampai ke peringkat mutawaatir yang menunjukkan dengan jelas tentang berlakunya penyelewengan terhadap al-Quran”.( Fashlul Khitab Fi Ithbati Tahrifi Kitabi Rabbil Arbab hal. 31)

Dan ramai lagi ulamak Syi'ah yang menerima bahawa telah berlakunya tahrif di dalam al-Quran seperti Syeikh Mufid di dalam Awailul Maqaalat hal 13, Al-Kasyani di dalam mukaddimah Tafsir As-Shafi, Abul Hasan Al-Amili di dalam mukaddimah Tafsir Mir'atul Anwar dan lain-lain lagi.

Pegangan ulama-ulama Syi’ah tersebut adalah berdasarkan kepada lebih daripada dua ribu riwayat-riwayat sahih daripada imam-imam maksum di sisi mereka (Riwayat-riwayat tersebut dihimpunkan oleh Allamah Husain bin Muhammad Taqiy an-Nuuri at-Thabarsi di dalam kitabnya Fashlul Khitab Fi Ithbati Tahrifi Kitabi Rabbil Arbab) yang dengan jelas menunjukkan berlakunya tahrif di dalam al-Quran. Di antara riwayat-riwayat tersebut adalah:

Pertama: Al-Kulaini di dalam al-Kafi (Kitab al-Kafi merupakan kitab yang paling utama dan termasuk di dalam empat kitab sahih di sisi Syi’ah karangan Muhammad bin Yaa’kob bin Ishak Al-Kulaini ar-Razi yang diberikan gelaran thiqatul Islam (orang yang sangat dipercayai dalam Islam) dan meninggal pada tahun 328h. Pujian melangit diberikan oleh ulama-ulama Syi’ah terhadap beliau dan kitabnya al-Kafi boleh dilihat di dalam Mukaddimah al-Kafi hal. 25, Syarah al-Kafi seperti al-Wafi jil. 1 hal. 6, kitab-kitab rijal di sisi syi’ah seperti al-Kuna wal-Alqab karangan Syeikh Abbas al-Qummi jil. 3 hal. 98, Raudhah al-Jannah jil. 6 hal 116 dan kitab-kitab lain seperti Mustadrak al-Rasaail jil. 3 hal. 532, az-Zari’ah ila Tasanif as-Syi’ah jil. 17 hal. 245 dan lain-lain):

عن جابر قال: سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: ما ادعى أحد من الناس أنه جمع القرآن كله كما أنزل إلا كذاب، وما جمعه وحفظه كما نزله الله تعالى إلا علي بن أبي طالب عليه السلام والائمة من بعده عليهم السلام

Bermaksud: Daripada Jabir katanya, aku mendengar Abu Ja'far a.s. berkata: "Tidaklah seseorang itu mendakwa bahawa ia telah mengumpulkan al-Quran kesemuanya sebagaimana diturunkan melainkan ia adalah seorang pendusta, al-Quran tidak dihimpunkan dan dihafal sebagaimana diturunkan oleh Allah Taala kecuali Ali bin Abi Talib a.s. dan imam-imam selepasnya a.s.".( Usul Al-Kafi Bab Tidaklah Mengumpulkan Al-Quran Kesemuanya Kecuali Imam-Imam A.S. Dan Mereka Mengetahui Kesemua Ilmu Jil. 1 Hal. 228)

Kedua: Pengumpulan al-Quran yang sebenar di lakukan oleh Sayyidina Ali r.a. di sisi Syi’ah:


عن سالم بن سلمة قال: قرأ رجل على أبي عبدالله عليه السلام وأنا أستمع حروفا من القرآن ليس على ما يقرؤها الناس، فقال أبوعبدالله عليه السلام: كف عن هذه القراء‌ة اقرأ كما يقرأ الناس حتى يقوم القائم فإذا قام القائم عليه السلام قرأ كتاب الله عزو جل على حده وأخرج المصحف الذي كتبه علي عليه السلام وقال: أخرجه علي عليه السلام إلى الناس حين فرغ منه وكتبه فقال لهم: هذا كتاب الله عزوجل كما أنزله [الله] على محمد صلى الله عليه وآله وقد جمعته من اللوحين فقالوا: هو ذا عندنا مصحف جامع فيه القرآن لا حاجة لنا فيه، فقال أما والله ما ترونه بعد يومكم هذا أبدا، إنما كان علي أن اخبركم حين جمعته لتقرؤوه.


Bermaksud: Daripada Salim bin Salamah katanya: "Ada seorang membaca al-Quran kepada Abi Abdillah a.s. dan aku mendengar dengan teliti beberapa ayat al-Quran bukan sebagaimana yang dibaca oleh orang ramai, lalu Abu Abdillah a.s. berkata, "Berhentilah daripada bacaan sebegini, bacalah sebagaimana yang dibaca oleh orang ramai sehingga bangkit Al-Qaim (imam mahdi), bilamana Al-Qaim a.s. bangkit dia akan membaca kitab Allah 'Azzawajalla yang sebenar dan dia akan mengeluarkan mushaf yang ditulis oleh Ali a.s. Abu Abdillah a.s. berkata lagi, "Ali a.s. telah mengeluarkan al-Quran tersebut kepada orang ramai (sahabat-sahabat) setelah dia selesai daripada menghimpunkan dan menulisnya lalu dia berkata kepada mereka, "Ini adalah kitab Allah 'Azzawajalla sebagaimana yang Ia turunkan kepada Muhammad s.a.w. dan aku telah himpunkannya daripada dua lauh." Maka mereka (sahabat-sahabat) berkata, "Ini di sisi kami telahpun ada mushaf yang terhimpun di dalamnya al-Quran, kami tidak lagi berhajat kepadanya." Lalu dia (Ali a.s.) berkata, "Ketahuilah demi Allah! Kamu tidak akan dapat melihatnya selama-lamanya selepas hari ini, kewajipan atasku hanyalah menceritakan kepada kamu setelah aku menghimpunkannya supaya kamu membacanya".( Usul Al-Kafi jilid 2 hal. 633)


Ketiga: Di dalam "Bashaair ad-Darajat" pengarangnya yang merupakan salah seorang murid imam yang kesebelas di sisi Syi'ah iaitu Hasan Al-Askari a.s. telah mengemukakan satu riwayat yang berbunyi:

عن جابر قال: قال أبو جعفر (ع): دعا رسول الله أصحابه بمنى، فقال: يا أيها الناس! إني تارك فيكم حرمات الله: وعترتي، والكعبة البيت الحرام ثم قال أبو جعفر: أما كتاب الله فحرفوا، وأما الكعبة فهدموا، وأما العترة فقتلوا.

Bermaksud: Daripada Jabir katanya, Abu Jaa'far a.s. berkata: Rasulullah s.a.w. telah menyeru sahabat-sahabatnya di Mina lalu berkata, "Wahai manusia! Sesungguhnya aku telah meninggalkan di kalangan kamu beberapa perkara yang diharamkan oleh Allah, Ithrahku (Ahlul Bait) dan Ka'bah Baitullahil Haram. Kemudian Abu Jaa'far a.s. berkata, "Adapun kitab Allah maka mereka telah menyelewengkannya, adapun Ka'bah mereka telah merobohkannya dan adapun Ahlul Bait mereka telah membunuhnya".( Muhammad bin Hasan, Bashaair ad-Darajat juz 8 bab yang ke tujuh belas)

Keempat: petikan penghujahan Imam Ali r.a. yang dikemukakan oleh at-Thabarsi di dalam kitabnya:

ان الكناية عن اسماء أصحاب الجرائر العظيمة من المنافقين في القرآن ليست من فعله تعالى، وانها من فعل المغيرين والمبدلين، الذين جعلوا القرآن عضين واعتاضوا الدنيا من الدين، وقد بين الله تعالى قصص المغيرين بقوله: " الذين يكتبون الكتاب بايديهم ثم يقولون هذا من عند الله ليشتروا به ثمنا قليلا " وبقوله " وان منهم لفريقا يلوون السنتهم بالكتاب " وبقوله: " اذ يبيتون ما لا يرضى من القول " بعد فقد الرسول مما يقيمون به باطلهم حسب ما فعلته اليهود والنصارى بعد فقد موسى وعيسى من: تغيير التوراة والانجيل، وتحريف الكلم عن مواضعه، وبقوله: " يريدون ليطفؤا نور الله بأفواههم ويأبى الله الا ان يتم نوره ولو كره المشركون " يعني: انهم اثبتوا في الكتاب ما لم يقله الله ليلبسوا على الخليقة فأعمى الله قلوبهم حتى تركوا فيه ما دل على ماأحدثوه فيه

Sesungguhnya sebutan nama-nama golongan munafik yang melakukan kesalahan besar secara kinayah (tidak secara jelas) di dalam al-Quran bukanlah daripada perbuatan Allah taala tetapi perbuatan orang-orang yang mengubah dan menokok tambah (al-Quran) yang menjadikan Al-Quran terbahagi kepada beberapa bahagian (lalu mereka percaya kepada sebahagian dan menolak sebahagian yang lain- Petikan daripada ayat 91 surah al-Hijr.) yang menggantikan dunia daripada agama. Sesungguhnya Allah taala telah menerangkan kisah orang-orang yang telah melakukan pengubahan (terhadap kitab suci) dengan firman-Nya yang bermaksud: “orang-orang yang menulis Al Kitab dengan tangan mereka sendiri, lalu mereka mengatakan: "Ini dari Allah", (dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu”.(Al-Quran Surah al-Baqarah ayat 79) Dan firman-Nya yang bermaksud: Dan sesungguhnya, di antara mereka (Ahli Kitab itu) ada (ketua-ketua agamanya) yang memutar-mutar lidahnya semasa membaca Kitab Taurat (dengan mengubah maknanya), supaya kamu menyangkanya sebahagian dari Kitab Taurat padahal ia bukanlah dari Kitab itu”(Al-Quran Surah Aali ‘Imran ayat 78) dan firman-Nya yang bermaksud: “ketika mereka merancangkan pada malam hari, kata-kata yang tidak diredhai oleh Allah”(Al-Quran Surah an-Nisa’ 108) selepas daripada kewafatan Rasul yang merupakan kebatilan mereka yang mereka cuba tegakkan mengikut sebagaimana yang telah dilakukan oleh Yahudi dan Nasara selepas kewafatan Nabi Musa dan ‘Isa seperti mengubah Taurat dan Injil serta menyelewengkan kalam (di dalam kitab suci) daripada tempatnya (yang asal). Dan dengan firman-Nya lagi yang bermaksud: “Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian)”(Al-Quran Surah as-Saff ayat 8) iaitu mereka mengadakan di dalam kitab apa yang tidak dikatakan oleh Allah untuk mengelirukan manusia lalu Allah membutakan hati-hati mereka sehingga mereka meninggalkan di dalamnya sesuatu yang menunjukkan kepada perbuatan mereka itu.(Al-Ihtijaj jilid 1 hal. 371-372)

Kitab-kitab utama Syi'ah yang mengemukakan riwayat-riwayat yang lain dari imam-imam maksum di sisi mereka berkenaan penyelewengan al-Quran adalah seperti Tafsir al-'Aiyyasyi, Tafsir al-Qummi, Al-Anwar An-Nu'maniyyah dan lain-lain lagi.
Namun begitu golongan Syi’ah dengan menggunakan senjata taqiyyah cuba untuk menolak riwayat-riwayat tersebut dengan alasan kononnya tidak semua hadith yang terdapat di dalam al-Kafi adalah sahih. Mereka mengatakan di dalam al-Kafi terdapat lebih dari sembilan ribu riwayat yang dho’if. Persoalannya mereka tidak pula menyatakan sudut kedho’ifan riwayat-riwayat tersebut. Kalau begitu bagaimana pula dengan riwayat-riwayat yang terdapat di dalam al-Kafi berkenaan imamah, mut’ah, raj’ah dan sebagainya. Kalaulah riwayat-riwayat berkenaan tahrif yang terdapat di dalam al-Kafi adalah dho’if tanpa sebarang alasan maka tidak salah kalau dikatakan riwayat-riwayat berkenaan akidah-akidah Syi’ah yang lain juga adalah dho’if maka natijahnya akan runtuhlah ajaran Syi’ah. Di samping itu tiada satupun riwayat dari imam-imam maksum di sisi mereka yang menyebutkan bahawa tidak berlaku tahrif di dalam al-Quran berbeza dengan riwayat tahrif.

Dari segi logik pula Syi’ah sememangnya tidak boleh menerima bahawa al-Quran yang ada sekarang ini adalah yang asli kerana beberapa faktor. Antaranya:

Pertama: al-Quran dihimpunkan oleh sahabat-sahabat Nabi s.a.w. sedangkan Syi’ah mengkafirkan mereka bahkan menganggap mereka adalah sejahat-jahat manusia. Apakah boleh diyakini golongan yang sebegini jahat tidak akan menyelewengkan al-Quran.

Kedua: Di dalam al-Quran penuh dengan pujian terhadap sahabat-sahabat Nabi s.a.w. sedangkan ianya bercanggah dengan kepercayaan Syi’ah.

Ketiga: Di dalam al-Quran tiada menyebutkan berkenaan imam dua belas sama ada secara jelas ataupun isyarat sedangkan akidah tersebut iaitu akidah imamah dan walayah adalah merupakan akidah paling penting di sisi Syi’ah.

Keempat: Di dalam al-Quran Allah taala menyebutkan bahawa mengetahui perkara ghaib hanyalah merupakan hak khusus Allah taala sedangkan Syi’ah memberikan sifat tersebut kepada imam-imam mereka.

Kelima: Di dalam al-Quran Allah taala memberi penekanan terhadap tauhid sedangkan Syi’ah menyebarluaskan syirik di dalam pegangan mereka bila mereka memberikan sifat-sifat ketuhanan kepada imam-imam mereka.

Dan banyak lagi perkara-perkara yang bertentangan dengan akidah Syi’ah yang terdapat di dalam al-Quran.

Kerana itulah Muhammad Baqir Al-Majlisi telah mengemukakan dalil dari sudut logik yang menunjukkan berlakunya tahrif dalam al-Quran dengan berkata:

والعقل يحكم بأنه إذا كان القرآن متفرقا منتشرا عند الناس وتصدى غير المعصوم لجمعه يمتنع عادة أن يكون جمعة كاملا موافقا للواقع، لكن لا ريب في أن الناس مكلفون بالعمل بما في المصاحف وتلاوته حتى يظهر القائم وهذا معلوم متواتر من طريق أهل البيت..عليهم السلام وأكثر أخبار هذا الباب مما يدل على النقص والتغيير

Bermaksud: Akal menghukum bahawa bilamana al-Quran itu berselerak dan bertebaran di tangan orang ramai dan orang yang tidak maksum tampil untuk menghimpunkannya maka dari segi adatnya terhalang untuk menjadi satu himpunan yang sempurna serta menepati kenyataan, akan tetapi tidak diragui lagi bahawa manusia ditaklifkan supaya beramal dengan apa yang terdapat di dalam mushaf-mushaf dan membacanya sehingga Al-Qaim (Imam Mahdi Syi'ah) muncul. Ini merupakan suatu yang sudah dimaklumi serta mutawatir melalui jalan Ahlul Bait a.s. dan kebanyakan hadis-hadis berkenaan bab ini menunjukkan kepada berlakunya pengurangan dan perubahan (dalam al-Quran).(Mir'atul 'Uqul Fi Syarhi Ahadisir Rasul jilid 1 hal. 171)
baca seterusnya "Al-Quran: Antara Ahlus Sunnah Wal Jamaah Dan Syi’ah"

Sembahyang Tarawih: Apakah Bid’ah Di Sisi Syi’ah

Sembahyang Tarawih: Apakah Bid’ah Di Sisi Syi’ah


Di antara perkara yang sering didengar ialah golongan Syi’ah mengatakan sembahyang tarawih adalah merupakan bid’ah yang diada-adakan oleh Sayyidina Umar al-Khattab r.a. Mungkin kerana itulah kita tidak akan mendapati sembahyang tersebut ditunaikan di tempat yang majoritinya penganut Syi’ah seperti di Iran dan lain-lain. Namun begitu kalau diperhatikan riwayat-riwayat yang terdapat di dalam kitab-kitab utama Syi’ah termasuk empat kitab sahih di sisi mereka iaitu al-Kafi karangan Thiqah al-Islam Abu Ja’far al-Kulaini, Man La Yuhdhuru al-Faqih karangan Syeikh as-Soduq Ibnu Babuwaih al-Qummi, Tahzib al-Ahkam karangan Syeikh at-Thoifah Abu Ja’far at-Thusi dan al-Istibsar juga karangan at-Thusi maka akan didapati sebaliknya. Di antara riwayat-riwayat tersebut adalah:

Pertama:

محمد بن يعقوب عن علي بن ابراهيم عن محمد بن عيسى بن عبيد عن يونس عن ابى العباس البقباق وعبيد بن زرارة عن ابي عبدالله عليه السلام قال: كان رسول الله صلى الله عليه وآله يزيد في صلاته في شهر رمضان إذا صلى العتمة صلى بعدها يقوم الناس خلفه فيدخل ويدعهم، ثم يخرج أيضا فيجيئون ويقومون خلفه فيدخل ويدعهم مرارا، قال وقال: لا تصل بعد العتمة في غير شهر رمضان.

Daripada Abi al-Abbas al-Buqbaq dan ‘Ubaid bin Zurarah daripada Abi Abdillah a.s. katanya: “Rasulullah s.a.w. menambahkan sembahyangnya di bulan Ramadhan bila dia selesai sembahyang ‘atamah (Isya’). Baginda sembahyang selepasnya lalu orang ramai berdiri di belakangnya maka Baginda pun masuk dan meninggalkan mereka, kemudian Baginda keluar juga (pada malam yang lain) lalu orang ramai datang dan berdiri di belakangnya maka Baginda masuk dan meninggalkan mereka beberapa kali”. Perawi berkata, “Abu Abdillah a.s. berkata: “Janganlah sembahyang selepas ‘atamah selain di bulan Ramadhan”.( Tahzib al-Ahkam jil 3 hal. 62)

Komentar: Tiada sembahyang yang lain di bulan Ramadhan selepas ‘Isya’ selain tarawih. Riwayat di atas menunjukkan Abu Abdillah iaitu Jaa’far as-Sadiq mengatakan ada sunnah sembahyang tarawih di bulan Ramadhan.


Kedua:

عن محمد بن خالد عن سيف بن عميرة عن أسحاق بن عمار
عن جابر بن عبدالله قال: إن ابا عبدالله عليه السلام قال له: إن أصحابنا هؤلاء أبوا أن يزيدوا في صلاتهم في رمضان وقد زاد رسول الله صلى الله عليه وآله في صلاته في شهر رمضان.


Daripada Jabir bin Abdullah katanya: “Sesungguhnya Aba Abdillah a.s. berkata kepadanya, “Sesungguhnya pengikut-pengikut kita enggan menambahkan sembahyang mereka di bulan Ramadhan sedangkan Rasulullah s.a.w. menambahkan sembahyangnya di bulan Ramadhan”.( Tahzib al-Ahkam jil 3 hal. 62)

Komentar: Imam maksum di sisi Syi’ah sendiri mengatakan pengikut-pengikutnya iaitu golongan Syi’ah enggan mengikut amalan yang dilakukan oleh Nabi s.a.w. dan beliau sendiri mengakui bahawa ianya bukan satu bid’ah yang direka-reka Umar r.a. tetapi sunnah Nabi s.a.w. sendiri. Sekarang tanyalah golongan Syi’ah ajaran siapakah yang diikuti mereka?


Ketiga:

عن محمد بن سنان قال قال الرضا عليه السلام: كان ابي يزيد في العشر الاواخر من شهر رمضان في كل ليلة عشرين ركعة.

Daripada Muhammad bin Sinan katanya, “Imam al-Ridha a.s. berkata: “Ayahku menambahkan pada sepuluh akhir daripada bulan Ramadhan pada setiap malam sebanyak dua puluh rakaat”.( Tahzib al-Ahkam jil 3 hal. 68)


Keempat:

احمد بن محمد بن مطهر قال: كتبت إلى ابي محمد عليه السلام إن رجلا روى عن آبائك عليهم السلام: أن رسول الله صلى الله عليه وآله ما كان يزيد من الصلاة في شهر رمضان على ما كان يصليه في سائر الايام فقال عليه السلام.
كذب فض الله فاه صل في كل ليلة من شهر رمضان عشرين ركعة إلى عشرين من الشهر، وصل ليلة إحدى وعشرين مائة ركعة، وصل ليلة ثلاث وعشرين مائة ركعة، وصل في كل ليلة من العشر الاواخر ثلاثين ركعة.


Ahmad bin Muhammad bin Muthahhir berkata, “Aku menulis kepada Abi Muhammad a.s. bahawa ada seorang meriwayatkan daripada datuk-nenekmu bahawa Rasulullah s.a.w. tidak menambah sembahyang di dalam bulan Ramadhan lebih daripada yang biasa dia lakukan pada hari-hari yang lain”. Lalu beliau (Abu Muhammad) .a.s. berkata: “Dia dusta (semoga Allah memotong mulutnya), sembahyanglah pada setiap malam bulan Ramadhan sebanyak dua puluh rakaat sehingga malam ke dua puluh, sembahyanglah pada malam ke dua puluh satu sebanyak seratus rakaat, sembahyanglah pada malam ke dua puluh tiga seratus rakaat dan sembahyanglah pada setiap malam daripada sepuluh akhir sebanyak tiga puluh rakaat”.( Tahzib al-Ahkam jil 3 hal. 68)


Kelima:

وسأل عبدالله بن سنان أبا عبدالله عليه السلام " عن الصلاة في شهر رمضان فقال: ثلاث عشرة ركعة منها الوتر، وركعتان قبل صلاة الفجر

Abdullah bin Sinan bertanya Aba ‘Abdillah a.s. tentang sembahyang di bulan Ramadhan lalu beliau menjawab: “Tiga belas rakaat, di antaranya witir dan dua rakaat sebelum sembahyang fajar”.( Man La Yahdhuruhu Al-Faqih Jil.1 Hal. 567)

Dan banyak lagi riwayat-riwayat yang lain berkenaan sunnahnya sembahyang tarawih di sisi imam-imam Syi’ah di dalam kitab-kitab utama mereka seperti al-Furu’ Min al-Kafi jil. 4, Wasaail as-Syi’ah dan lain-lain. Bahkan ulama kemudian mereka juga menyebutkan perkara yang sama di dalam kitab masing-masing. Antaranya Najm ad-Din at-Thobasi sebelum menukilkan pendapat ulama Syi’ah berkenaan amalan ini di dalam kitabnya “Solat At-Tarawih Baina As-Sunnah Wal-Bid’ah” mengatakan:


أمّا عند الإمامية، فالمشهور هو ألف ركعة، في كل ليلة عشرون ركعة الى عشرين ليلة، وثلاثون في العشر الأواخر، مع تفاصيل أخرى تعرف من خلال مراجعة الموسوعات الفقهية، ونكتفي في المقام بنقل كلام السيد المرتضى والطوسي والحلبي والحلّي والنراقي والعاملي والطباطبائي


Bermaksud: Adapun di sisi Imamiyyah maka pendapat yang masyhur ialah seribu rakaat, setiap malam dua puluh rakaat selama dua puluh malam dan tiga puluh (rakaat) pada sepuluh malam akhir di samping terdapat perincian yang lain yang diketahui di celah-celah rujukan ensiklopedia feqah. Dan kita berpada di sini dengan menukilkan kata-kata Sayyid al-Murtadha, at-Thusi, al-Halabi, al-Hulli, an-Naraqi, al-‘Amili dan at-Thoba’thobaie.( Solat At-Tarawih Baina As-Sunnah Wal-Bid’ah, Najm ad-Din at-Thobasi hal. 34 cetakan Qum Iran.)

Selepas mengemukakan kata-kata ulama-ulama Syi’ah tersebut beliau mengemukakan kata-kata at-Thoba’thobaie yang mengatakan pendapat Syeikh Saduq di dalam kitabnya Man La Yahdhuruhu Al-Faqih bahawa tiada sembahyang sunat di bulan Ramadhan lebih daripada bulan yang lain adalah pendapat yang ganjil.( Solat At-Tarawih Baina As-Sunnah Wal-Bid’ah, Najm ad-Din at-Thobasi hal. 34 cetakan Qum Iran.)

Walaupun begitu beliau mengatakan bahawa mengadakan sembahyang tersebut secara berjemaah adalah merupakan amalan bid’ah yang diada-adakan oleh Umar r.a.( Solat At-Tarawih Baina As-Sunnah Wal-Bid’ah, Najm ad-Din at-Thobasi hal. 34 cetakan Qum Iran.) walaupun riwayat pertama daripada kitab Tahzib al-Ahkam yang dikemukakan di atas menunjukkan bahawa Nabi s.a.w. melakukannya secara berjemaah sebagaimana yang terdapat di dalam sahih al-Bukhari dan lain-lain di sisi Ahlus Sunnah.

Berdasarkan kepada fakta-fakta di atas jelaslah bahawa sembahyang tarawih di bulan Ramadhan bukanlah suatu amalan bid’ah di sisi imam-imam Ahlul Bait berdasarkan kitab-kitab Syi’ah sendiri. Semoga Allah memelihara kita semua daripada terpedaya dengan golongan yang cuba untuk menghapuskan keaslian agama yang ditinggalkan oleh Nabi s.a.w. kepada umatnya.
baca seterusnya "Sembahyang Tarawih: Apakah Bid’ah Di Sisi Syi’ah"

Santai 3: taktik taqiyyah syiah

santai: antara maksud taqiyyah Syi'ah

1: menipu. inilah maksud utama
2: dengan maksud untuk menutup kejahatan yang dilakukan seperti taqiyyah kononnya 'nak menghapuskan negara Israel dari muka bumi', memusuhi musuh2 islam seperti amerika dan sekutu2nya dan sebagainya tetapi yang sebenarnya nak menutup kejahatan sebenar seperti usaha mengeksport ajaran Syi'ah ke seluruh dunia, membuka jalan ke arah penaklukan Iraq, Afghanistan dan pelbagai kejahatan lagi.
3: untuk menyucuk hidung mana2 ASWJ terutamanya yang bergelar ulama dengan cara membuat hubungan yang baik dengan mereka, menjemput mereka mengajar, memenuhi segala keperluan mereka dan sebagainya
4: mempergunakan ASWJ terutama ulama dan orang2 berkedudukan di dalam mana2 jabatan kerajaan atau mana2 institusi supaya sekurang2nya mereka akan berdiam diri atau mempertahankan Syi'ah bila sesuatu tindakan hendak diambil terhadap Syi'ah.
5: menjahit mulut ASWJ terutamanya ulama dengan cara mengemukakan dalil2 dari kitab2 ASWJ yang tidak sahih atau diselewengkan dengan mengatakan kononnya dia adalah ASWJ yang cuba mencari kebenaran.
6: menyesatkan ASWJ dan ini antara maksud paling utama Syi'ah di dalam bertaqiyyah.

وَقَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آَمِنُوا بِالَّذِي أُنْزِلَ عَلَى الَّذِينَ آَمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُوا آَخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

Dan berkatalah segolongan dari Ahli Kitab (sesama sendiri): Berimanlah kamu kepada Al-Quran yang diturunkan kepada orang-orang yang beriman itu: Pada sebelah pagi dan kufurlah (ingkarlah) pada petangnya, supaya mereka (merasa ragu-ragu, lalu) kembali menjadi kafir semula. (ali 'imran 72)
baca seterusnya "Santai 3: taktik taqiyyah syiah"